duminică, 27 noiembrie 2011

BIEFF - Competitie 4

La ora la care scriu, nu mai este un secret faptul ca “Tse/Out” (2010), in regia cineastului Roee Rosen a fost considerat de juriul festivalului ca fiind cel mai bun film din competitie. “Out” sau “ce ar putea avea in comun BDSM-ul, Yisrael Beiteinu, Esenin si practicile exorciste”. M-a cucerit completudinea sa si felul in care pelicula stie sa se joace cu asteptarile culturale ale spectatorului. Lentul inceput-expozitie prezinta doua interviuri incrucisate pe tema “delicata” si deja destul de batuta a practicilor BDSM la genul exclusiv feminin. Perspectiva vireaza scurt atunci cand dominatoarea Yana orienteaza discutia spre exorcism si spre “onestitatea” politica a ministrului de externe Avigdor Lieberman.



sâmbătă, 26 noiembrie 2011

Zilele filmului rus (25 noiembrie - 27 noiembrie)


La Cinematograful Studio din Bucuresti se desfasoara in perioada 25-27 noiembrie evenimentul "Zilele filmului rus" menit sa completeze manifestarea Zilelor culturii spirituale rusesti in Romania. Sunt deci programate sase filme rusesti, produse in perioada 2008 – 2010. Am trait cu impresia ca acest eveniment se va “lipi” cumva in agenda personala dupa DaKINO, uite ca m-am inselat.

Asadar vineri 25 noiembrie, ora 19.00, a fost programata proiectia peliculei cu subiect istoric "Amiral" (2008), de Andrei Kravciuk in prezenta regizorului si a actritei Irina Orlova. 


duminică, 20 noiembrie 2011

Coltul cu documentare: British & Brilliant Docs

Este plina saptamana ce urmeaza sa inceapa cu tot felul de oferte documentare, multumita si proiectiilor din sectiunea “Brilliant Docs” a festivalului de film internation DaKINO. Spectatorul cinefag ar trebui deci sa ia in considerare optiunea de a da cu banul.


Luni la cinematograful NCRR, programul “British Docs” propune The Trials of Robert J. Oppenheimer (2010), scris, regizat si produs de David Grubin, un film care amesteca marturiile reale extrase din arhiva cu secvente in care rolul lui Robert Oppenheimer este jucat de David Strathair, o poveste despre faima si decadere, despre complexitatea morala impusa de crearea si utilizarea bombei atomice, despre proiectul Manhattan si testele din Los Alamos.



BIEFF - Competitie 3


Capricios programul BIEFF de anul acesta a rezervat ore imposibile pentru un amploaiat standard la primele doua calupuri din competitia de scurtmetraj. Am facut deci un plonjeu in miezul lucrurilor si m-am trezit vizionand urmatoarele pelicule:

Casus belli (2010), Grecia, regia Yorgos Zois are ca subiect lantul trofic al tanjirilor si poftelor omenesti incepand si sfarsind cu mancarea. Un joc al foamei de senzatii si dorinte care se cer astamparate imediat. Din hypermarket la cozile pentru supa populara, trecand prin biserici, cluburi, banci, muzee de arta si casele de pariuri, lumea formeaza cozi nerabdatoare si nervoase. Tempo-ul este perfect, realizarea tehnica a fost deja recompensata cu mai multe premii si il recomanda; pacat insa, zic eu, ca narativitatea se rezuma la a ilustra o idee printr-un cumul de minitablouri in care cei dintai sunt intotdeauna cei din urma in simbolistica sociala propusa de Zois.



sâmbătă, 19 noiembrie 2011

Fiul bland - Proiectul Frankenstein / Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv (2010)

Filmtrailer.hu


Folosim cuvantul “tragic” dupa cum ne taie capul, incercand sa emfatizam si sa codificam mai degraba reactia noastra (politicoasa) la catastrofe intime si sociale din mediul ambiant. “Tragedia” este insa altundeva, conditia aceasta iubeste altitudinea situatiilor imposibile, atmosfera saraca in sentimentalism si sentimente, iar cei care se preteaza acestor conditii nu sunt in niciun caz eroi, ci niste (con)damnati.

Kornél Mundruczó este unul dintre putinii cineasti cu real apetit pentru tragedie. Ma gandesc la tragedia in sensul clasic al contextului antic cu noduri narative imposibil de desfacut altfel decat prin transare radicala si prin moartea protagonistilor. Ma gandesc de asemenea la gustul pentru povesti intunecate, pentru relatii umane decalate si “nenaturale”, pentru abstragerea din realitate si epurarea contextului social care vine cel mai probabil din formatia teatrala a cineastului. In mai toate filmele sale Kornél Mundruczó ambitioneaza naratiunea cu siaj mitic-metaforice. Ca dovada “Delta” (2008) care manipuleaza incestul si razbunarea asa cum Oedipe si Electra o faceau deja, ori “oratoriul medieval” care este “Johanna” (2005), o alta imposibila poveste despre sange, resuscitare, miracol si, evident, moarte.

vineri, 18 noiembrie 2011

Note de subsol: Confruntarea / Fényes szelek (1968) de Jancsó Miklós

Moziplussz

“Un film datat” spunea cineva cu voce batrana in spatele meu, la sfarsitul proiectiei. O voce tanara a raspuns altcuiva cu un “nu stiu, ma mai gandesc ce sa cred”. Mi-a placut perspectiva de a-mi intinde picioarele sub scaunele incomode din sala NCRR, in asteptarea proiectiei urmatoare si de a ma gandi la randul meu daca mi-a placut mult/putin/deloc cel de-al doilea titlu din retrospectiva Miklos Jancso pe care tocmai il vizionasem.

Confruntarea” este in primul rand un fel de ilustrare muzicala a “disputei tinerilor moderni cu batranii clasici” de sfarsit de secol XVIII pe un fundal revolutionar-patriotic nationalist. Nu degeaba cineva a vazut in clasica querelle un scenariu al transferarii puterii de la un grup de actanti sociali la altul costumat intr-o foarte prolifica disputa estetica.

marți, 15 noiembrie 2011

BIEFF - Festivalului International de Film Experimental Bucuresti (17-20 noiembrie)

Cea de-a doua editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti BIEFF (anul trecut festivalul a purtat titlul provizoriu de EXPIFF) este probabil evenimentul lunii noiembrie, anuntat si pregatit cu multa grija de organizator (rar am vazut un website de festival care sa ofere din timp informatii atat de complete cu privire la program, locatii, proiectii etc). Festivalul are loc in perioada 17 - 20 noiembrie, la Cinema Scala.
Gala de deschidere propune spectacolul cu totul special intitulat “Lupercyclopedia, spectacol audio-vizual de tip “cinema live multi-screen” in care Peter Greenaway se improvizeaza in VJ si mixeaza propriile idei cinematografice extrase din proiectul multimedia ”Tulse Luper Suitcases” cu soundtrack-ul semnat de Huibert Boon.

duminică, 13 noiembrie 2011

Saptamana Filmului Maghiar (14-20 noiembrie 2011)


Iata inca un motiv pentru a multiplica vizitele facute in locatia MTR. Nu, n-am de gand sa anunt cine stie ce festival slow food & mestesuguri traditionale, ci noul minifestival de cinema organizat de Centrul Cultural al Republicii Ungare la Bucuresti cu sprijinul Ministerului Culturii, “Saptamana Filmului Maghiar”. Proiectiile vor avea loc la cinematograful NCRR, iar intrarea este libera. Spectatorul interesat poate descarca intreg programul manifestarii cu scurte informatii privitoare la fiecare pelicula prezentata aici.

Comunicatedepresa.ro

marți, 8 noiembrie 2011

Minifestival de sfarsit de saptamana – Doua zile de film irlandez

ICR


De aici am aflat ca la Institutul Cultural Roman este programata in 10 si 11 noiembrie 2011 cea de-a treia editie a Zilelor Filmului Irlandez, organizator fiind Ambasada Irlandei in parteneriat cu Institutul Irlandez de Film, Reel Ireland, Culture Ireland si ICR.

Joi, 10 noiembrie, de la ora 18.30, sunt programate scurtmetrajele The Irish Dog Whisperer (2010, 3 min), regia Ivan McMahon; Pentecost (2011, 11 min), regia Peter McDonald; Shoe (2010, 13 min), regia Nick Kelly si lungmetrajul Kisses (2008, 72 min), regia Lance Daly

duminică, 6 noiembrie 2011

Salutari de la Mar del Plata

Mar del Plata IFF

N-am fost si probabil nu voi ajunge niciodata la cel mai mare festival de cinema sudamerican care are loc la Mar del Plata (Argentina), ceea ce insa nu ma impiedica sa nu-mi rod unghiile o data pe an atunci cand consult de curiozitate programul. Editia de anul acesta (5-13 noiembrie 2011), a 26-a, propune spectatorului de departe, prin intermediul partenerului sau MUBI o selectie de filme care se pot vedea gratis online pe situl MUBI: 8 scurtmetraje (i-as aminti pe argentinianul Tetsuo Lumière, animator pasionat de filmul mut prezent aici cu Take My Hand! Sticky Bloody Love, pe spaniolul Fermin Eloy Acosta cu Implantation, pe argentinianul Matias Canony cu Alias) si 2 pelicule de lungmetraj, horror-ul Cursed Bastards semnat de Demian Rugna si Fabian Forte (se pot gasi cateva informatii aici) si documentarul El Polonio in regia cineastilor argentinieni Daiana Rosenfeld si Anibal Garisto.

vineri, 4 noiembrie 2011

Zilele Filmului German (4 noiembrie-11 noiembrie)

Zilele Filmului German pe Facebook

Mi-am facut un obicei din a trage cu ochiul adesea la site-ul Institutului Goethe, unul dintre cele mai active centre culturale la capitolul cinema din ultima perioada. A fost imposibil sa nu-mi sara deci in ochi manifestarea numita Zilele Filmului German, adica 7 zile de cinema german cu 13 titluri noi abordand diferite genuri, precum si faptul ca aceasta selectie stransa este facuta de Mihai Chirilov. Minifestivalul acesta aduce ca bonus in program un film clasic iesit de curand in salile europene in varianta restaurata, Ich will doch nur, dass ihr mich liebt de Rainer Werner Fassbinder. Trebuie spus ca toate peliculele sunt proiectate o singura data, cu exceptia lui Drei in regia lui Tom Tykwer, o drama intimista cu accente de umor negru si un subiect cum nu se poate mai european. Recomandarea mea are in vedere intre altele si Dreileben, un triptic politist alcatuit din de trei ori 90 de minute de cinema construit pe baza schimburilor de e-mailuri dintre trei dintre cei mai cunoscuti cineasti-scenaristi germani de azi, Christian Petzold (Yella, Jerichow), Christoph Hochhäusler (superbul Unter dir die Stadt) si Dominik Graf (Der Felsen intre altele).